30 d’oct. 2017

PROBLEMES PER DORMIR?

La majoria dels adolescents no dormeu prou. Si creus que podries tenir un dèficit de son, s´ha de controlar. Cada afecció relacionada amb el son es tracta d'una forma diferent, però hi ha ocasions en que canvis en l'estil de vida poden ajudar a resoldre-les.

Les hores acumulades que els adolescents es passen sense dormir prou poden generar un dèficit de son. Els adolescents amb dèficit de son no aconsegueixen concentrar-se, estudiar ni treballar de forma eficaç.
Les investigacions indiquen que els adolescents necessiten dormir aproximadament 9 hores cada nit. Els estudis també indiquen que molts adolescents tenen problemes per agafar el son de forma temprana. Això no es deu a que no es vulguin adormir, sinó al fet que els seus cervells funcionen amb horaris més tardans i encara no estan preparats per anar a dormir.

Durant l'adolescència, el ritme circadià del cos (una mena de rellotge biològic intern) es reajusta i indica a l'adolescent que s'adormi més tard a la nit i que es desperti més tard al matí. Aquest canvi en el ritme circadià sembla obeir al fet que els adolescents fabriquen l'hormona cerebral melatonina més tard que els adults i els nens.
De vegades, aquest retard en el cicle de son i vigília afecta el funcionament quotidià de la persona, el que es diu "síndrome de fase de la son endarrerida" o "síndrome del noctàmbul". Si un adolescent amb dèficit de son s'emporta el mòbil al llit per connectar-se fins a les tantes de la nit, la seva exposició a la llum també pot alterar el seu ritme circadià, resultant-li encara més difícil agafar el son.
La manca de son durant l'adolescència es pot deure a alguna de les següents afeccions: insomni (puntual o crònic), trastorn del moviment periòdic de les extremitats, síndrome de les cames inquietes, apnea obstructiva del son, reflux gastroesofàgic, narcolèpsia i somnambulisme.

Intenteu fer canvis en el seu estil de vida (com apagar el mòbil, el smartphone, l'ordinador abans de certa hora, reduir el consum de cafeïna i evitar els videojocs o les pel·lícules violentes a la nit), per afavorir uns bons hàbits de son.
 

16 d’oct. 2017

TABAC DE CARGOLAR

Malgrat la tendència a la disminució en la prevalença del tabaquisme en la població de Catalunya, el consum de tabac de cargolar s’ha multiplicat per vuit al llarg dels últims anys, passant d’un 3,3% l’any 2006 al 26,7% l’any 2015.


Segons Salut, a Catalunya fumen aquest tipus de tabac unes 420.000 persones, la qual cosa representa el 6,7% de la població, i el 25,7% de la població, segons les últimes dades de l'Enquesta de Salut de Catalunya, és fumadora de qualsevol tipus de tabac.


Així doncs, sota el lema 'Fumar? Jo no m’hi embolico', la unitat didàctica que ha dissenyat el govern està destinada, principalment, a l’alumnat de primer cicle d’ESO que participa en el programa 'Classe sense Fum'. L’objectiu de la guia és millorar la informació sobre el tabac de cargolar, i corregir les creences errònies que els adolescents tenen en relació amb aquest tipus de tabac i conscienciar-los dels riscos associats.

En època de crisi econòmica, l’extensió de l’ús de cigarrets fets a mà entre els fumadors s’ha vist afavorida pel baix preu d’aquests productes de tabac en comparació amb els cigarrets convencionals, sobretot.

“Classe sense Fum” va constatar que els adolescents pensen que fumar tabac de cargolar és més modern, que dóna més llibertat perquè poden escollir la quantitat de tabac que hi posen i també és comuna la creença de que el tabac de cargolar és un producte més “natural” i menys perjudicial per a la salut que les cigarretes manufacturades.


Per prevenir el tabaquisme en població jove, el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat llança #nonsmokingchallenge. Una campanya de conscienciació amb l´objectiu, entre d´altres, fomentar una imatge positiva allunyada del consum de tabac, promoure actituds de vida saludables i afavorir l´abandonament del consum entre els més joves.


Conté materials desenvolupats per la campanya institucional i es poden descarregar continguts (spots, falques i cartells) segons les  necessitats de comunicació / promoció d´una forma totalment gratuïta, anomenant la font. 

4 d’oct. 2017

VEGETARIÀ I ADOLESCENT, COMPATIBLE?

Primer és molt important que identifiquis quins són els motius per canviar la teva dieta i ser vegetarià.
Moltes vegades hi ha gent que vol fer aquest canvi degut a que creu que així aconseguirà perdre pes, i és una creença errònia! Si es vol perdre pes, primer s'ha de mirar si és necessari: si no estem seguint una dieta saludable, si tenim problemes derivats del sobrepès, en resum si un professional (de la medicina o de la nutrició) ens ho recomana per la nostre salut, i llavors ens donarà unes pautes especifiques per seguir una alimentació sana i un estil de vida saludable (i no necessàriament hem de deixar la carn o el peix). Ara, si el motiu és ideològic o de per exemple de valors contra el maltractament animal, llavorssón motius que ho recolzen.
Segon, cal que coneguis els diferents tipus de dietes vegetarianes: hi ha persones que només deixen de menjar carn però si que mengen algun tipus de peix, hi ha gent que no menja ni carn ni peix però si que menja ous i làctics... i així podràs decidir quina vols seguir i en funció d'això estaria pensar sobre el que et comento a sota. 
Seguir una dieta vegetariana o vegana requereix molta consciència per poder compensar els nutrients i vitamines que obtenim dels aliments d'origen animal (no sempre han de ser complements alimentaris, hi ha moltes vitamines que podem trobar a alguns altres aliments). Cal que t'informis bé amb un especialista (trobaràs alguns o algunes nutricionistes especialistes en aquestes tipus de dietes) sobre com obtenir tot el que el teu cos necessita dels aliments d'origen vegetal. Està ben informada et protegirà de tenir problemes de salut! 
Et recomanem que si decideixes fer el canvi busquis assessorament nutricional i personalitzat durant els primers mesos per assegurar-te de que segueixes una alimentació equilibrada.