21 d’ag. 2018

EMBARÀS, ACTUALITAT.
Els embarassos adolescents que arriben a terme han caigut a la meitat en una dècada. El Departament de Salut va registrar l'any passat 263 parts de dones menors de 17 anys als hospitals de la xarxa pública i sis més en hospitals privats. El 2008 s'havien comptabilitzat, en conjunt, 535 parts en aquest col·lectiu. Segons un estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona sobre la població de la ciutat, tres de cada quatre embarassos adolescents acaben en avortament. Salut adverteix que es tracta d'embarassos de risc amb repercussions físiques, psíquiques i familiars.
La desigualtat social i el risc de pobresa es mesuren a partir de paràmetres com la renda familiar o els estudis. Però també hi ha altres indicadors que disparen les alarmes dels equips de salut pública. Com els embarassos adolescents. A Catalunya, la taxa se situava el 2016 —últim any del qual es tenen xifres— en 6,8 per 1.000 dones. La tendència a la baixa es manté.
La taxa de fecunditat a Catalunya ha caigut a la meitat en tots els grups d'edat menors de 18. I, encara que tot Espanya segueix aquesta tendència, la taxa catalana està per sota. Segons l’Institut Nacional d’Estadística, la taxa de fecunditat en noies de 15 a 17 anys va caure a la meitat entre 2007 i 2017 a tot Espanya. A Catalunya també va seguir aquesta seqüència i es va situar el 2017 en 1,2 per 1.000 dones entre noies de 15 anys o menys; 2,4 entre adolescents de 16 anys i 4 en dones de 17 anys.
l´Agència de Salut Pública de Catalunya desplega un arsenal de programes i campanyes de prevenció per evitar els embarassos adolescetns. El Deparrtament ha posat el focus a reactivar un programa que estava de mal borràs: Salut i Escola, que consisteix a enviar a les escoles un inferme/a perquè atengui les consultes i preocupacions de salut física i mental dels adolescetns, mantenint un anonimat i confidencilitat absoluta. en el curs 2015-2016, es van atendre 21066 consultes dins del prgaman. El 23% eren temes vinculats a Salut mental, 21.7% sobre salut Alimentaria i una de cada cinc, sobre salut sexual. D´aquestes, l´1.2% eren sobre sospita d´embaràs.

8 d’ag. 2018

CÒMICS I SALUT


El Grup de Treball de drogues del Consell de la Joventut de Barcelona ha elaborat uns còmics amb històries quotidianes per tal de crear debat entorn de diferents temàtiques relacionades amb el consum de drogues:


  • Balla #EnPetitesDosis – reflexiona entorn a la informació que es rep de les drogues que moltes joves tenen al seu abast i dels efectes adversos que aquestes poden tenir.

  • Gaudeix #EnPetitesDosis – parteix del plantejament de que ni la festa ni el consum d’alcohol o altres substàncies és excusa per tolerar o justificar una agressió sexual en un entorn de festa.

  • Compra #EnPetitesDosis – posa sobre la taula un hipotètic futur on el cànnabis estigui legalitzat. Què implicaria? Quines conseqüències podria tenir?

  • Riures #EnPetitesDosis – tracta la pressió de grup o social entorn del consum de drogues entre una colla.
Trobaràs més info a la pàgina web: https://www.cjb.cat/blog/2018/05/comics-enpetitesdosis/

1 d’ag. 2018

MENSTRUACIÓ I ESPORT?

Fer esport durant la regla és bo perquè s'alliberen endorfines que ajuden a calmar el mal típic que pateixen més del 40% de les dones i adolescents i que és la causa principal de l'absentisme escolar. A continuació us deixem amb algunes de les afirmacions més comunes sobre la regla, on s'especifica les que són certes i les que no:

1. El cicle menstrual afecta al rendiment.

És cert: es pot veure afectat depenent de la quantitat de sagnat, ja que en presentar un flux abundant es poden veure alterats els nivells d'hemoglobina en sang, generant una disminució del transport d'oxigen necessari per tenir un major rendiment cardiovascular i muscular. La percepció del dolor sempre és personal, en general és un símptoma que perjudica al rendiment.

2. Quan es realitza esport només s'han d'utilitzar tampons.

Fals. Qualsevol producte de protecció i higiene íntima és apte per utilitzar en els dies del sagnat. Tanmateix, moltes dones esportistes utilitzen tampons perquè consideren l'opció més còmoda.

3. No es recomana fer exercici físic quan tens la regla.

Fals. Practicar esport no està prohibit, al contrari, és beneficiós per aquests dies del mes, ja que s'alliberen endorfines que ajuden a calmar els dolors típics associats al cicle menstrual. A més d'això, ajuden a disminuir l'estrès i l'ansietat.

4. Es poden practicar totes les modalitats d'esport durant la regla.

Es pot practicar qualsevol esport; això si, adaptant-lo a cada noia i a les seves circumstàncies. En alguns casos se segueixen programes d'entrenament, inclús s'adapten en funció de cada fase del cicle menstrual.

5. La pràctica de l'esport afecta negativament en el cicle hormonal.

En alguns casos on la pràctica esportiva és elevada, la pèrdua de massa grassa pot afectar a la producció d'estrògens, ja que el teixit adipós o gras n'és productor. Aquesta desregulació hormonal causa a vegades amenorrea, que és l'absència de menstruació. En casos extrems, la falta de secreció d'hormones a llarg termini pot conduir a osteopènia prematura i osteoporosi, entre altres alteracions.