14 d’ag. 2012

RECOMANANCIONS NUTRICIONALS

Els objectius de les recomanacions són mantenir el pes correcte i evitar malalties relacionades amb una incorrecta alimentació, com l'augment del colesterol o dels triglicèrids o l'increment de la pressió arterial, entre unes altres. Les indicacions estan dirigides a persones adultes i sanes.

Grups alimentaris:

Cereals i derivats (pa, arròs o pasta) i patates: es poden consumir diàriament i aporten Hidrats de Carboni complexes.
Verdures, hortalisses i fruites: es recomana de 5 a 7 racions diàries.
Llet i derivats: una o dues racions diàries són suficients, exceptuant les etapes especials, com la del desenvolupament puberal, l'embaràs o la lactància.
Llegums: un consum d'una o dues racions per setmana és correcte, encara que pot augmentar-se si es desitja.
Ous: aquests aporten proteïna d'alta qualitat, amb una bona relació qualitat/preu. Ha de limitar-se la ingesta d'ous en les persones que presentin hipercolesterolemia; en aquests casos es recomana no sobrepassar de dos a quatre a la setmana.
Peix, pollastre i carns magres: es recomana el consum de tres a cinc racions de peix a la setmana, i de quatre a sis entre pollastre i carn magra.
Carns grasses i derivats: dues o tres racions per setmana, encara que no són imprescindibles i poden ser substituïdes per aliments del grup anterior.
Oli: el més recomanable és el d'oliva. El seu consum ha de moderar-se en persones amb excés de pes.
Pastisseria, brioixeria i gelateria: pel seu alt contingut en grassa animal (saturada) i sucres simples, és recomanable restringir la ingesta. Seria recomanable no ingerir més d'una o dues peces per setmana.
Begudes ensucrades i begudes alcohòliques: les begudes ensucrades aporten bàsicament HC i aigua. Les begudes alcohòliques, en línies generals, aporten energia (calories) i HC. Donada la toxicitat de l'alcohol sobre el fetge, es recomana no consumir més de 40 g d'etanol pur al dia. En dones s'aconsellen ingestes inferiors, ja que són més susceptibles a aquest efecte tòxic de l'alcohol.