26 de set. 2020

CIGARRETES FETS A MÀ

El consum de tabac és la primera causa de pèrdua de salut i de mortalitat prematura evitable. És un dels factors de risc més importants de les principals malalties cardiovasculars i respiratòries cròniques, així com de nombrosos casos de càncer. A més, l’exposició involuntària de les persones no fumadores al fum ambiental del tabac incrementa el risc de càncer de pulmó en les persones no fumadores i d’altres malalties del sistema respiratori, sobretot en els infants.

La meitat de les persones fumadores moriran prematurament per causes relacionades amb el tabac, haurà perdut la meitat de la seva vida. S’estima que el 12 per cent de totes les defuncions mundials estan relacionades amb el tabac.

Els beneficis de deixar de fumar són ben clars; deu anys després de deixar el tabac, les persones exfumadores tenen la meitat de risc de morir per càncer de pulmó que  les persones que encara fumen, i el risc de morir per infart de miocardi torna al nivell basal als 15 anys de deixar de fumar. Deixar de fumar no és sempre fàcil, però cada cop hi ha més persones que han aconseguit abandonar completament  el tabac. En cas de dubte, és útil consultar un professional de la salut i seguir les seves recomanacions.

<iframe height="270" width="480" src="//www.gencat.cat/big/visormedia/iframe/index.html?type=default&idBig=7642132412012716&idNice=6bcc40212e8b4a30f8cb&subt=true" frameBorder="0" scrolling="no" allowfullscreen></iframe>

12 de set. 2020

CONSELLS INICI CURS ESCOLAR_ COVID

L’inici del proper curs té unes característiques extraordinàries a causa de la pandèmia per la COVID-19, per la socialització que representen les escoles, així com per la necessitat de no interrompre la formació de milers d’estudiants.

La detecció precoç de casos i el seu aïllament, així com dels seus contactes estrets, és molt rellevant per mantenir entorns segurs i preservar al màxim l’assoliment dels objectius educatius dels centres.

S’ha establert un procediment per assegurar que el centre educatiu, els centres d’atenció primària de salut, els equips de vigilància epidemiològica i les famílies estiguin informades i actuïn coordinadament i amb seguretat si es produeix un cas de sospita o un cas positiu entre el personal o l’alumnat del centre.

En aquest procediment participen de forma permanent també els ajuntaments, els equips de coordinació territorial i els departaments d’Educació i Salut de la Generalitat de Catalunya per tal de fer-ne un seguiment i activar mesures segons cada cas i la situació epidemiològica de cada moment.

Un dels objectius d’aquest espai és poder oferir tota la informació sobre els procediments i la situació de la comunitat escolar, en el marc de la pandèmia i que arribi a totes les famílies de manera molt directa per tal que estiguin al dia de les mesures, actuacions i decisions que es vagin prenent i que puguin afectar al desenvolupament del curs.




24 d’ag. 2020

 TARDA JOVE 

Les tardes joves són un servei d´atenció a la sexualitat sexual i reproductiva per ajoves fins a 24 anys sobre sexualitat, mètodes anticonceptius, malalties de transmissió sexual, etc… S´hi pot anar individualment, en parella o en grups dins els horaris establerts.

Atenció confidencial i gratuïta. No cal demanar cita prèvia.

 

10 d’ag. 2020

BEGUDES ENSUCRADES

El consum de begudes ensucrades (qualsevol beguda amb addició de sucre o un altre edulcorant calòric) és elevat en el nostre entorn , sobretot en infants i joves, i té una relació directa amb l’aparició de sobrepès, obesitat, diabetis tipus 2 i totes les malalties relacionades amb la síndrome metabòlica .

Els sucres lliures aporten calories innecessàries. Per això, un consum elevat s'associa amb una mala qualitat de l’alimentació, amb l’obesitat i amb un risc més elevat de patir problemes de salut crònics (sobretot cardiovasculars, diabetis i càncers).

L´OMS alerta de la ingesta creixent de sucres lliures, sobretot a partir de begudes ensucrades, ja que això fa augmentar el nombre total de calories, i pot fer reduir la ingesta d'altres aliments més adequats des del punt de vista nutricional, i incrementar així el risc d'excés de pes, de càries dental i de patir problemes de salut crònics.

No és necessari consumir sucres afegits de cap tipus, ja que la glucosa que necessita l'organisme com a font d'energia prové, fonamentalment, dels aliments farinacis (pa, pasta, arròs...), les fruites (senceres), algunes hortalisses, els llegums, i la llet i el iogurt.

L'única beguda imprescindible i, sens dubte, la més saludable, és l'aigua. Es recomana beure aigua sempre que es tingui set, tant durant com entre els àpats.

Una alimentació saludable es basa en el consum preferent d'aliments d'origen vegetal i mínimament processats, és a dir, fruites fresques, hortalisses, farinacis, llegums, fruites seques i oli d'oliva. Així mateix, incorpora petites quantitats i amb menor freqüència, de peix, carns blanques i ous, així com llet, iogurt i formatge.

Un baix consum d'aliments processats, en especial begudes ensucrades, brioixeria, galetes, cereals d'esmorzar, postres làctics ensucrats, batuts de llet i/o fruites ensucrats i, evidentment, pastissos, gelats, llaminadures, etc. permet reduir molt la ingesta de sucres.

També és convenient minimitzar la quantitat de sucre que s'afegeix manualment, per exemple, als iogurts, cafè, infusions, etc.  Una reducció gradual de la quantitat de sucre que s'afegeix als aliments i begudes permet adaptar el paladar a gaudir dels gustos menys dolços.

 


 

 

3 d’ag. 2020

INTERNET SEGURA I ADOLESCÈNCIA

En aquest any en què el Youth Mobile 2020 s’ha cancel·lat hem preguntat als preadolescents i adolescents directament en els centres educatius que van participar d’activitats del Dia d’Internet Segura sobre els seus hàbits a la xarxa. Són conscients dels riscos que comporta ser a Internet? Tenen clara la importància de mantenir les seves dades privades? Se senten víctimes de assetjament a la xarxa?
Resultats de l’enquesta 2020 en centres educatius
L’enquesta començava amb la pregunta: “Tens mòbil?”. El resultat: el 80% del total. 1 de cada 3 enquestats de 10 anys ja tenen dispositiu mòbil, resultat menor als assistents al Youth Mobile de 2019. Fa quatre anys, segons l’Institut Nacional d’Estadística, la dada era d’1 de cada 4 d’aquesta edat. Veiem també que, cada cop més, a partir de l’ESO es fa imprescindible tenir smartphone, amb números que s’apropen al 100% a partir dels 12 anys.
Quasi 2 de cada 3 adolescents usa contrasenyes diferents per a cada compte.
DADES SEGURES Un resultat que millora en 3,2 punts percentuals la dada obtinguda el 2019.
A partir dels qui havien respost tenir mòbil propi (del 80% dels enquestats) vàrem preguntar per quina diversitat tenen de contrasenyes usaven, constatant que hi ha un percentatge alt de joves que no donen importància de tenir una contrasenya diferent per a cada compte: un 36,4% així ho va reconèixer.
3 de cada 4 adolescents configura els permisos de les apps.
REVISA PRIVACITAT Un resultat que millora en 6,6 punts percentuals la dada obtinguda el 2019.
Sí que hi ha més preocupació per la privacitat a la xarxa. Els nois i noies entenen que les seves dades són la moneda de canvi a molts llocs d’Internet i que protegir-les ha de ser una prioritat. El 76% va afirmar mirar els permisos que donen a les aplicacions que es descarreguen.
Més de la meitat d’adolescents es connecta a wifi obertes.
STOP FRAU DIGITAL El resultat empitjora en 4,8 punts percentuals la dada obtinguda el 2019.
Quan parlem de les xarxes wifi obertes. Més de la meitat dels enquestats (51,5%) van dir que utilitzen aquest tipus de connexions quan poden. Hem de ser conscients que, si ho fem, ens exposem a qui hi ha darrere de la xarxa, i si no hi confiem plenament hauríem d’evitar-la. La tendència és que com més grans són els joves més ús fan d’aquestes connexions, ja que utilitzen més intensament els dispositius i, per tant, estan més pendents de si se’ls acaben les dades mòbils.
1 de cada 4 adolescents se sent víctima d’assetjament a la xarxa.
CIVISME DIGITAL El resultat empitjora en 13,5 punts percentuals la dada obtinguda el 2019.
En preguntar-los sobre el ciberassetjament a la xarxa, hi ha una xifra molt més elevada, 25,1% del total, i superior en nois que l’han patit que en noies.
Més de 3 de cada 4 adolescents té tots els dispositius actualitzats.
DISPOSITIUS AL DIA El resultat empitjora en 1,4 punts percentuals la dada obtinguda el 2019.
Per últim, vam demanar als nois i noies si tenen tots els dispositius electrònics actualitzats. En aquest cas, la valoració es manté positiva: un 77,8% van contestar que sí.

Diferència de resultats per sexe

Tendències dels resultats per edat

Per tenir més informació sobre la xarxa, els seus perills i avantatges, visiteu Internet Segura, on es publiquent tot tipus de notícies al respecte, que us ajudaran a comprendre millor el panorama digital.

20 de jul. 2020

RACISME ALS CENTRES EDUCATIUS

El racisme és la desigualtat de tracte i de drets queresulta de la classificació de les persones en grups segons el colorde la pell i/o l’origen, i la generalització en alguns grups d’unescaracterístiques negatives que s’utilitzen per intentar legitimar lainferioritat.

El racisme es pot manifestar de forma directa o indirecta. El racisme directe és la desigualtat de drets i/o de tracte pel color dela pell o per l’origen personal o familiar. És el que passa en els casos d’insults, agressions físiques, conductes amenaçadores o intimida-tòries, comentaris despectius o excloents, burles, assetjaments,aïllament... i també en el no-reconeixement de drets, posem per casel dret de vot, per part de les lleis. 

El racisme indirecte suposa apli-car una norma o un requisit que condueixi indirectament a unasituació discriminatòria. Per exemple, la dificultat d’obtenir elspapers afavoreix indirectament l’explotació laboral. En els centres escolars, el racisme es pot manifestar de forma indirecta, per exemple, si infravalorem automàticament un determinat grup d’a-lumnat quant a les seves capacitats o a les seves expectatives defutur per raó de l’origen, i l’orientem directament a opcions aca-dèmiques o professionals de baix nivell; o també si suposem apriori que en cada individu es donaran aquelles característiquesnegatives que s’atribueixen als individus del seu origen. També,segons com s’enfoquen, les aules d’acollida poden esdevenir es-pais per apartar l’alumnat nouvingut de la resta del centre.

El racisme és un dels principals mecanismes d’exclusió social,ja que inferioritza determinats grups per intentar legitimar-ne l’exclusió.Combatre el racisme implica, en conseqüència, lluitar en general contra qualsevol forma d’exclusió.



15 de jul. 2020

CANVIS CORPORALS ADOLESCÈNCIA

L’adolescència és un període de la vida en el qual durant uns anys es produiran intensos canvis físics, psicològics i socials que aniran definint la persona adulta que serem en un futur.
En un primer moment apareixeran els canvis físics, pels quals el nostre cos de nen es convertirà en cos adult, és el que anomenem pubertat. L’edat en què s’inicien aquests canvis és molt variable d’una persona a una altra, i es van produint al llarg d’uns anys. Això estarà determinat per factors genètics i ambientals (herència, alimentació, clima, estímuls psicològics i socials, condicions de salut, etc.). Aproximadament entre els 8 i els 16 anys s’inicia i es desenvolupa la pubertat de forma normal.
Anar assumint i acceptant amb certa tranquil·litat els canvis i les noves sensacions que es van produint en el nostre cos ens ajudarà a sentir-nos més segurs i preparats a l’hora de viure i compartir la nostra sexualitat.
Però, com dèiem abans, aquests canvis corporals no es donen d’una manera aïllada, sinó que van acompanyats de tot un seguit de canvis psicològics i socials: emocions, relacions, vivències, interessos, pensaments, etc., que en conjunt aniran definint la nostra identitat i personalitat adultes.