10 d’ag. 2020

BEGUDES ENSUCRADES

El consum de begudes ensucrades (qualsevol beguda amb addició de sucre o un altre edulcorant calòric) és elevat en el nostre entorn , sobretot en infants i joves, i té una relació directa amb l’aparició de sobrepès, obesitat, diabetis tipus 2 i totes les malalties relacionades amb la síndrome metabòlica .

Els sucres lliures aporten calories innecessàries. Per això, un consum elevat s'associa amb una mala qualitat de l’alimentació, amb l’obesitat i amb un risc més elevat de patir problemes de salut crònics (sobretot cardiovasculars, diabetis i càncers).

L´OMS alerta de la ingesta creixent de sucres lliures, sobretot a partir de begudes ensucrades, ja que això fa augmentar el nombre total de calories, i pot fer reduir la ingesta d'altres aliments més adequats des del punt de vista nutricional, i incrementar així el risc d'excés de pes, de càries dental i de patir problemes de salut crònics.

No és necessari consumir sucres afegits de cap tipus, ja que la glucosa que necessita l'organisme com a font d'energia prové, fonamentalment, dels aliments farinacis (pa, pasta, arròs...), les fruites (senceres), algunes hortalisses, els llegums, i la llet i el iogurt.

L'única beguda imprescindible i, sens dubte, la més saludable, és l'aigua. Es recomana beure aigua sempre que es tingui set, tant durant com entre els àpats.

Una alimentació saludable es basa en el consum preferent d'aliments d'origen vegetal i mínimament processats, és a dir, fruites fresques, hortalisses, farinacis, llegums, fruites seques i oli d'oliva. Així mateix, incorpora petites quantitats i amb menor freqüència, de peix, carns blanques i ous, així com llet, iogurt i formatge.

Un baix consum d'aliments processats, en especial begudes ensucrades, brioixeria, galetes, cereals d'esmorzar, postres làctics ensucrats, batuts de llet i/o fruites ensucrats i, evidentment, pastissos, gelats, llaminadures, etc. permet reduir molt la ingesta de sucres.

També és convenient minimitzar la quantitat de sucre que s'afegeix manualment, per exemple, als iogurts, cafè, infusions, etc.  Una reducció gradual de la quantitat de sucre que s'afegeix als aliments i begudes permet adaptar el paladar a gaudir dels gustos menys dolços.

 


 

 

0 comentaris: