12 de jul. 2019

MALS HÀBITS ALIMENTARIS

1. El desordre

Pot ser habitual saltar-se menjades, sobretot el desdejuni, i quan la fam apareix, optem per aliments poc saludables per a sadollar-se. És molt important portar una dieta variada, saludable i amb cert ordre per a no optar per aquest menjar poc saludable.


2. Sortim més


Evita costi el que costi anar a establiments de menjar ràpid. En alguna ocasió pot ser una de les opcions a triar, però que no sigui l'habitual. Podem optar per alternatives més sanes als seus preferits: hamburgueses casolanes, amb molta menys grassa que les que ens venen, o pizzes amb tomàquet natural, per exemple. 


3. Sucres


En aquesta etapa de la seva vida els ve de gust més que mai qualsevol aliment ric en sucres (refrescos o dolços) i grasses (especialment les saturades), com a brioixeria, embotits… que també tenen moltíssima sal. Intenta que no sigui la primera opció.


4. Manies i obsessions


La imatge és una de les coses més importants durant aquests anys. Hem de cuidar-nos però no caure en el tòpic de portar-lo a un punt extrem que ens generi certa obsessió i preocupació.
Els senyals més habituals que ens indiquen que alguna cosa no va bé solen ser: utilització injustificada de dietes restrictives, preocupació constant pel menjar, sentiment de culpa per haver menjat, tancar-se en el bany res més acabar de menjar, augment del temps que passa en el bany, evitar menjars en família o trobar menjar amagat a la seva habitació, entre altres.


5. Begudes energètiques


Fa anys que els refrescos van perdre la batalla contra les begudes energètiques. Les beuen com si d'aigua es tractés i ens ha de preocupar la seva ingesta abusiva per la quantitat de substàncies nocives que contenen.
Estan compostes de grans quantitats de sucre i, a diferència dels refrescos, aquestes begudes també inclouen altes dosis de cafeïna –l'equivalent a tres o quatre tasses de cafè-, la qual cosa les fa un còctel perillosíssim.
Obesitat, tensió arterial alta o trastorns de somni i de l'estat d'ànim són sol alguns dels efectes que poden provocar, per la qual cosa les autoritats són fermes: el seu consum en menors de 12 anys hauria d'estar totalment prohibit i molt restringit a partir d'aquesta edat. 


6. Alcohol


Tres de cada quatre joves reconeixen haver-ho provat en els últims 12 mesos, més del 60% en l'últim mes. L'edat mitjana d'inici se situa entre els 13 i els 14 anys i han augmentat les borratxeres.
L'alcohol afecta al sistema nerviós i ens empeny a conductes de risc i agressives. Es fa com una cosa graciosa, però l'única cosa que aconseguim és normalitzar un consum que no hauria de ser-ho.
Si a més ho barregem amb begudes energètiques, com fan tants adolescents, la combinació pot portar a alteracions cardíaques, taquicàrdia, palpitacions, augment de la pressió arterial o falta de coordinació motora, entre altres.