7 de nov. 2018

DIETA VEGETARIANA

L’alimentació vegetariana es basa en el consum de cereals i derivats (arròs, pasta, pa, cereals d’esmorzar, blat de moro,...), verdures i hortalisses, fruites,
llegums (cigrons, llenties, mongetes seques, pèsols, soja,...), llavors i fruites seques i olis i greixos vegetals, i exclou, en major o menor grau, els aliments
d’origen animal. El patró alimentari vegetarià estricte o vegà prescindeix de la carn i els seus derivats, el peix i marisc, els ous, els làctics o fins i tot la mel, mentre que l’ovo-lacto-vegetarià inclou els ous i/o la llet i els derivats làctics.
Les principals raons per les quals s’opta per una dieta vegetariana són el benestar i respecte pels animals, la preocupació pel medi ambient (per l’impacte ambiental que suposa la producció de carn), qüestions ètiques, les prescripcions religioses o consideracions sobre la salut. En aquest sentit, cal destacar la major aportació de les dietes vegetarianes de nutrients i elements protectors com la fibra, els folats, les vitamines C i E i els carotenoides, entre d’altres, a la vegada que suposen una ingesta inferior de greixos saturats i colesterol. Així doncs, es pot afirmar que una alimentació vegetariana planificada de manera adequada és saludable, nutricionalment correcta i proporciona beneficis per a la salut en la
prevenció i tractament de determinades malalties. 
 
No obstant això, cal tenir present algunes peculiaritats nutricionals que
els/les vegetarians/es han de contemplar:
• Vitamina B 12 : com que es tracta d’una vitamina present únicament
als aliments d’origen animal, cal prendre diàriament aliments
enriquits amb aquesta vitamina o bé en forma de suplements.
• Àcids grassos omega-3: aquest tipus de greix es localitza sobretot al
peix blau, per la qual cosa, caldrà que els vegetarians
n’aconsegueixin d’altres fonts, com l’oli de lli (una cullerada sopera
al dia és suficient) i les nous.
• Vitamina D : no és necessari prendre suplements si cada dia es pren
el sol uns 10-15 minuts a la cara, mans i braços.