30 d’abr. 2013

LA DIETA MEDITERRÀNEA

La dieta mediterrània consisteix en un estil de vida basat en una dieta equilibrada i variada en la qual predominen els aliments obtinguts dels cultius tradicionals d'aquesta zona geogràfica banyada pel mediterrani: el blat, l'olivera i la vinya.

Els aliments que constitueixen la base d'aquesta alimentació són:
El pa i la pasta, com a principal font d'hidrats de carboni.
L'oli d'oliva com a principal font de greix.
El vi en quantitats moderades durant els menjars.
Les hortalisses, les fruites, la fruita seca i els llegums aporten a aquesta dieta gran quantitat de fibra i antioxidants.
El peix, les aus de corral, els productes làctics i els ous com a principal font de proteïnes i un menor consum de carns i grasses animals.

Aquests aliments i el seu tractament culinari dóna lloc a un estil de vida que es complementa amb uns hàbits (per desgràcia cada vegada menys freqüents) als quals convida el clima, com són els passejos al sol, les tertúlies o la migdiada.
El seu descobriment com a dieta saludable es va realitzar a partir d'estudis nutricionals a Grècia on es va detectar una incidència de arteriosclerosis, malalties cardiovasculars i malalties degeneratives inferior a la mitjana. I una major esperança de vida.
Es va observar que els països mediterranis, tenien una dieta amb unes determinades característiques que eren comunes a tots ells.
Aquestes poblacions mengen una quantitat relativament alta de peix i carns blanques, cereals i lleguminoses, fruites i verdures; una quantitat relativament baixa de carns vermelles; i, en forma moderada, consumeixen vi amb els menjars.

El greix usat en els menjars és majoritàriament oli d'oliva. Això condueix a una alimentació saludable que es caracteritza per ser:
Baixa en greixos saturats (carns vermelles)
Alta en greixos monoinsaturats (oli d'oliva)
Balancejada en àcids grassos poliinsaturats (omega-6 i omega-3)
Baixa en proteïna animal
Rica en antioxidants (fruites, fruita seca, verdures i llegums)
Rica en fibres (fruites, verdures, llegums i cereals)

Aquest tipus de dieta coincidia amb la baixa freqüència de malalties coronàries i un nivell més baix de colesterol en sang en els habitants d'aquests països en relació als d'altres països.