15 de gen. 2009

DIETA PER A ESPORTISTES

La dieta òptima dels esportistes ha de satisfer les necessitats en calories, proteïnes, vitamines i minerals.És molt important l'aport d'aigua i minerals per les pèrdues que pateixen amb la suor durant l'exercici. Un esportista, sigui quin sigui el seu nivell: competitiu, amateur, per oci, ha de seguir unes normes nutricionals molt paregudes a les d'una persona normal sana que no fa esport.No obstant, haurà de prestar major atenció a la alimentació, ja que si esta és inadequada, el seu rendiment empitjorarà.

Apuntat aquests consells:

· En condicions normals, la dieta d’un esportista hauria de tenir una base d’hidrats de carboni amb un consum moderat de proteïnes i lípids (greixos).
· És millor distribuir la quantitat d’aliment que hem de menjar en un dia en 4 ó 5 àpats, més que no pas en 2 ó 3. Així evitarem les digestions pesades, entre d’altres aventatges. Mastegar lentament. Saltar-se àpats no és recomanable.
· Cal evitar: fregits, bolleria, pastisseria, xuxeries, etc. Els aliments, quant menys processos d’elaboració sofreixen, més sans són. Així, una poma collida de l’arbre és molt més saludable que un bollycao.
· L’alcohol, el tabac o drogues similars són grans limitadors del rendiment i de la salut a curt, mig i llarg termini.
· Cal beure aigua abans de tenir set si volem evitar la deshidratació. Sobretot de cara a l’entrenament i la competició.
· També es recomana beure abans, durant i després de l’exercici sempre que sigui possible. Beure entre 2 i 3 litres d’aigua mínim al dia.