20 d’ag. 2021

EL DESENVOLUPAMENT "NORMAL" DEL PIT

La pubertat és un procés complex durant el qual es produeixen una sèrie de canvis físics amb els quals una nena petita desenvolupa el seu potencial reproductiu, desenvolupa els caràcters sexuals secundaris (mames, borrissol púbic, genitals externs…) i creix fins a aconseguir la talla adulta; un procés “normal” pel qual abans o després totes les dones han de passar. Aquest període sol acompanyar-se de canvis psicològics i emocionals als quals els pares soleu tenir fins i tot més por que als canvis físics.

El primer signe de pubertat en les nenes es correspon amb l'inici del desenvolupament mamari, la qual cosa normalment pasa entre els vuit i els tretze anys d'edat, encara que el més habitual és que sigui entre els deu anys i mig i els onze. En observar que una nena comença a desenvolupar el pit podríem afirmar que s'ha posat en marxa la “màquina” hormonal que donarà lloc als canvis als quals abans feia referència.

L'inici del desenvolupament mamari es nota com un “botó”, a vegades dolorós, o millor dit, amb un augment de sensibilitat. Aquest fet caldria diferenciar-lo del fals augment de pit que es veu amb freqüència en nenes amb sobrepès i obesitat, ja que en aquest cas el que dóna aparença de mama és teixit gras i no un augment real d'aquesta glàndula.

Després de l'inici del desenvolupament del pit apareixen de manera progressiva la resta de caràcters sexuals secundaris (com el borrissol en el pubis) i s'incrementa la velocitat de creixement. 



11 d’ag. 2021

HIGIENE POSTURAL. CUIDA L´ESQUENA


Fa mal la esquena? la motxila va massa carregada? Et donarem una sèrie de consells per evitar aquests molestos mals d´esquena:


# Mantenir-se actiu: l'exercici escàs i el sedentarisme és una de les causes més habituals del dolor d'esquena.
# Ajustar bé la motxilla: la motxilla ha de ser lleugera (no més del 10% del pes corporal) i ha d'emportar-se amb totes dues anses posades i per sobre del maluc.
#Asseure's segons la regla del 4: l'esquena ha d'estar recta, pegada al respatller de la cadira, els peus recolzats en el sòl i els genolls a 90è.
# Usar bé l'ordinador: és millor asseure's en una cadira que en el sofà i tenir l'ordinador sobre la taula amb la pantalla a l'altura dels ulls i a una distància aproximada de 45 cm. Cal tenir els colzes fets costat a 90è i les espatlles relaxades.
# Dormir amb dos coixins: l'ideal seria de costat amb les cames flexionades o boca amunt amb un coixí sota els genolls. Cal intentar evitar dormir boca avall.
# Evitar “tirar-se” en el sofà: convé a més aixecar-se amb l'esquena recta, ajudant-se del reposabraços si fos necessari.
# Vigilar la postura en estar dempeus: evitar estar molt recte o molt inclinat cap endavant. El millor seria canviar el pes d'un peu a un altre de tant en tant, o tenir un peu enlaire, sense estar aturat molt temps.




6 d’ag. 2021

VACUNACIÓ COVID 

La vacunació contra la COVID-19 té com a finalitat arribar a la immunitat de grup, fonamental per minimitzar els efectes de la pandèmia; quan una part de la població ja té els anticossos proporcionats per la vacuna, el virus queda bloquejat, baixa la seva propagació i els contagis es redueixen fins a un nombre residual. 

Avui en dia, la vacuna contra la COVID-19 és la principal eina per fer front a la pandèmia, sense oblidar mesures com ara la distància de seguretat, la rentada de mans, la mascareta i la ventilació d’espais tancats.

L’objectiu de la campanya de vacunació és arribar a tota la ciutadania amb la finalitat de protegir-la i immunitzar-la contra la COVID-19. En funció del risc d’agafar i transmetre la COVID-19 o de l’impacte econòmic que tenen dins la societat es prioritzen determinats col·lectius a l’hora de vacunar-los.

Hi haurà vacunes per tothom, solament has d’esperar el teu torn.

Vacuna’t per formar part de la solució!

https://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/v/vacuna-covid-19/convocatoria/ciutadania/2006-2009/