ADOLESCENTS I NOVES TECNOLOGIES: AVENÇ O PERILL?
WhatsApp, Facebook, Twitter, Google+, Ask, Tuenti, Youtube, Instagram, Telegram, LINE, Badoo, MySpace, Hi5, Skype, Habbo,…
Segurament, les useu o n’heu sentit a parlar de totes elles o bé de la gran majoria.
Avui
dia és evident que la nostra societat ha donat un gir de 360 graus, en
els darrers anys, en la forma de comunicació entre els seus individus. I
l’exemple per excel·lència són els adolescents. Al 2013, segons el
Instituto Nacional de Estadística (INE), el 91,8% dels menors d’entre
deu i quinze anys són usuaris de la xarxa.
Actualment,
com es comuniquen els adolescents?
Existeixen una infinitat de pàgines,
programes i aplicacions, tan per a l’ordinador com per al telèfon mòbil
i la tauleta, amb les quals la generació actual està en contacte amb la
família, companys d’escola, professorat i les seves amistats. Cal
remarcar que, per tant, les noves tecnologies estan presents en tots els
àmbits de la seva vida.
Què passa si no se’n fa un bon ús?
Senzillament, parlaríem de pèrdua de privacitat, de contacte amb
desconeguts, aïllament i, aspectes més greus, com el ciberbullying, el
grooming què són conductes per part d’adults per guanyar-se l’amistat
d’un menor, a través de falses identitats o mentides, per després abusar
d’ell; o el sexting que és l'enviament de material pornogràfic i eròtic
propi o de tercers a través dels dispositius mòbils.
Cal
dir que aquestes conseqüències del mal ús de les noves tecnologies
poden comportar tot tipus de patologies diverses: des de trastorns
d’ansietat, trastorns depressius, addicció blanques a Internet, al mòbil
o als videojocs, fins a trastorns del comportament. Així, la
responsabilitat, d’educar i ensenyar als adolescents a usar aquestes
tecnologies de forma correcta i donar-li un bon ús, és compartida. I
entre qui es comparteix? Entre les institucions, l’escola i la família
Comentaris